Jedne z najważniejszych oprogramowań, które są wykorzystywane przez firmy z naprawdę wielu branż, to systemy zarządzania zamówieniami. Jakie programy tego typu znajdziemy na rynku i jak działają?
Systemy zarządzania zamówieniami to w dużym skrócie programy, które zajmują się wszystkim, co następuje po kliknięciu pola „kup” przez klienta. Systemy te zastępują człowieka w znacznej części obsługi zakupu, gdyż to one przyjmują zamówienia do całego systemu.
Każde zamówienie, które znajdziemy w systemie obsługi zamówień, posiada swój własny, unikalny numer zamówienia. Znajdziemy przy nim dane identyfikacyjne klienta, systemu zlecającego, a także to, jakie produkty i ile artykułów bądź usług chce otrzymać dany klient.
Z systemów zarządzania zamówieniami korzysta się na przykład w branżach bankowej, e-commerce, telekomunikacyjnej, ale też w przemyśle farmaceutycznym czy też w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Znajdziemy je więc po prostu w każdej branży, w której na porządku dziennym jest zamawianie towarów czy też usług.
Systemy zarządzania zamówieniami mają tak duże znaczenie, gdyż pozwalają na znaczne usprawnienie realizacji zamówienia. Dzięki zebranym przez nie danym można bardzo szybko zrealizować zamówienie, czy to poprzez przygotowanie paczki do wysyłki, czy też przygotowanie zamówionej przez klienta usługi.
Dzięki korzystaniu z systemów zarządzających zamówieniami firmy oszczędzają przede wszystkim czas, ale też pieniądze, które normalnie byłyby wykorzystane w celu opłacenia pracowników, którzy zajmowaliby się samodzielnie obsługą zamówień.
Z systemów zarządzających zamówieniami korzysta się w tak dużej liczbie firm oraz branż, że bardzo często są one wykonywane na specjalne zamówienie. Wynika to między innymi z różnic w sposobach komunikacji w poszczególnych firmach czy też z procesów biznesowych. Stawiając na indywidualnie zaprojektowany system zarządzający zamówieniami, masz pewność, że wszystko będzie działać tak, jak należy.
Wprowadzenie do swojej firmy OMS (Order Management System, czyli system zarządzający zamówieniami) niesie ze sobą wiele korzyści. Przede wszystkim można maksymalnie skrócić czas dostawy, a także przyjmować zamówienia z wielu miejsc jednocześnie. Kolejną zaletą jest na przykład możliwość synchronizacji poszczególnych zamówień.
Zdj. główne: Damian Zaleski/unsplash.com