Podjęcie decyzji o instalacji LPG może okazać się świetnym ruchem pod kątem ekonomicznym. W jakich modelach możemy liczyć na montaż takiego rozwiązania przez producenta?
Wiele stacji w Polsce oprócz benzyny i oleju napędowego umożliwia także tankowanie gazu LPG. Litr takiego paliwa jest ponad dwukrotnie tańszy. Pomimo nieco wyższego spalania podczas jazdy z wykorzystaniem gazu, jest to niezwykle korzystna opcja dla portfela kierowcy. Na początek oczywiście musimy ponieść koszt związany z zamontowaniem samej instalacji LPG. Jest to zazwyczaj kwota wynosząca kilka tysięcy, lecz w długoterminowej perspektywie samochód na gaz jest znacznie oszczędniejszy. To główny argument, który przemawia za instalacją tego typu – gdy jednak zdecydujemy się na pojazd z fabrycznym systemem LPG, możemy liczyć na dodatkowe korzyści i oszczędności.
Przede wszystkim warto podkreślić fakt oficjalnego wsparcia od producenta – w razie jakichkolwiek problemów z instalacją możemy liczyć na najwyższy poziom opieki technicznej. Dodatkowo zamontowany układ jest świetnie zgrany z resztą pojazdu przez odpowiedni wlew oraz przycisk do włączania i wyłączania zasilania gazem LPG. W przypadku instalacji montowanej przez serwisy zewnętrzne bardzo często wartości dotyczące spalania nie są prawdziwe. Instalacje fabryczne idealnie współpracują z samym komputerem pokładowym.
Choć przez pewien czas udział pojazdów na LPG na polskim rynku samochodowym odnotowywał tendencję spadkową, obecnie popularność takich rozwiązań utrzymuje się na stałym, solidnym poziomie. Spośród aut osobowych zarejestrowanych nad Wisłą aż około 14% to właśnie samochody napędzane gazem ziemnym. Spora część producentów chce trafić właśnie w ten obszar rynku, oferując modele z fabryczną instalacją gazową, która kusi konsumentów ekonomicznością.
Rozwiązania tego typu znajdziemy obecnie w ofercie większości producentów. Są to pojazdy z niemal każdego segmentu – zarówno auta miejskie, jak i większe samochody rodzinne czy SUV-y. Zapraszamy do zapoznania się z naszym zestawieniem najciekawszych nowych modeli z fabryczną instalacją LPG.
To solidny wybór, który idealnie sprawdzi się w roli niezawodnego, wszechstronnego auta. Warto zwrócić uwagę także na niską cenę – Dacia Duster to jeden z najtańszych SUV-ów na polskim rynku, jednocześnie będąc najlepiej sprzedającym się modelem w tej klasie. Fabryczna instalacja gazowa jest objęta gwarancją producenta na 3 lata lub 100 tysięcy kilometrów. Średnie spalanie podczas korzystania z LPG wynosi 8 litrów na 100 kilometrów – to bardzo zadowalający wynik, wyższy o jakieś 2 litry/100 kilometrów w porównaniu do zasilania benzyną bezołowiową. W połączeniu ze sporą przestrzenią wewnątrz i bagażnikiem o pojemności 376 litrów otrzymujemy wygodny i uniwersalny pojazd, który szczególnie zadowoli oszczędnych kierowców.
Miejskie auto koreańskiego producenta korzysta z dedykowanej instalacji gazowej firmy BRC – jednego z najważniejszych graczy na rynku systemów LPG. Montaż takiego rozwiązania przez producenta jest oferowany w przypadku 1,2-litrowego silnika R4 o mocy 84 koni mechanicznych. Niewielka pojemność jednostki napędowej, niska waga pojazdu (około 1,1 tony) oraz dopracowany system sekwencyjnego wtrysku gazu to połączenie, które przekłada się na rewelacyjnie niskie spalanie. Według testów niektórych kierowców Kia Rio 1.2 DOHC potrzebuje zaledwie 4,7 l paliwa ciekłego na 100 km.
To samochód o bardzo skromnych gabarytach, który został stworzony z myślą o poruszaniu się po zatłoczonym mieście, a w ostatnim czasie jest ulubionym pojazdem handlowców oraz dostawców pizzy. Długość na poziomie 3,6 m i szerokość 1,6 m sprawiają, że Skodą Citigo możemy zaparkować w dowolnym miejscu. W przypadku litrowego silnika spalanie w trybie LPG wynosi około 5 litrów na 100 km przy standardowej jeździe i nieco ponad 7 litrów podczas stania w korku. Wyniki te są wprost rewelacyjne dla naszego portfela. Pojazd możemy dodatkowo wyposażyć w liczne funkcje zwiększające bezpieczeństwo – między innymi czujniki parkowania oraz system awaryjnego hamowania City Safe Drive. Wariant LPG z taką samą jednostką napędową znajdziemy także w ofercie innego modelu ze stajni czeskiego producenta – popularnej Fabii.
Ostatni pojazd z naszego zestawienia to znacznie rzadszy widok na polskich drogach. SsangYong nie jest zbyt popularną marką, lecz warto podkreślić, że niemal połowa samochodów tego producenta sprzedawanych nad Wisłą to modele z instalacją gazową. Takie rozwiązanie znajdziemy między innymi w trzeciej generacji kompaktowego SUV-a Korando – wersja z 2-litrowym silnikiem o mocy 149 KM jest dostępna w wariancie z fabryczną instalacją LPG. To samochód, który poradzi sobie zarówno z jazdą po zwykłej, asfaltowej trasie, jak i podczas bardziej wymagającej jazdy w terenie. Co ciekawe, systemy LPG w tym modelu są produkowane przez białostocką firmę EuropeGAS.
Stacje benzynowe oferujące tankowanie LPG znajdziemy w Polsce niemal w każdym miejscu. Dzięki temu kierowcy decydujący się na takie rozwiązanie mogą liczyć na oszczędności w dowolnej trasie. Modele z fabryczną instalacją gazową obejmują różnorodne segmenty – z tego względu każdy będzie w stanie znaleźć coś dla siebie. Jazda na LPG to nie tylko korzystny wybór ze względów ekonomicznych, ale także zdrowsza alternatywa dla środowiska.
(fot. pixabay.com)